Becoming an Irish girl

Becoming an Irish girl

Tanácsaim várandósoknak

2016. október 05. - Rita Demeyer

Minden terhesség más és más, ezek azok a dolgok, amiket tanácsoltak nekem és nálam is beváltak, orvosi dolgokat nem írok, mert azt mindenki megkapja, ezek olyan ajánlások, amik nekem segítettek, illetve saját tapasztalatok.

A várandósság alatt:

Első 12 hét, vagy ameddig az émelygés el nem múlik (nálam ez 15 hét volt). Mindig legyen étel veled, sokszor egyél és nagyon kicsit. Ha ezt megteszed kevésbé fogsz émelyegni, és nem fog fájni a gyomrod. Nem tudom, hogy miért hívják reggeli rosszullétnek, tulajdonképpen egész nap elkísér, nálam pont az esték voltak a kritikusak. A szagok ellen: lehet kapni olyan légfrissítőt, ami összegyűjti a szagokat, nem csak elfedi, ez életmentő lehet! Ha teheted ne te járj vásárolni és ne főzz ebben az időszakban, amennyiben irritálnak az illatok. Ezt az időszakot túl kell élni, utána visszatér majd az étvágy és újra minden étel ínycsiklandozó lesz. Figyelj a megfelelő folyadékbevitelre. Pihenj minden szabad pillanatban. Ha eddig nem mozogtál, ne most kezd el, ráérsz ezútán. 

12.hét utáni időszakot én csak úgy hívtam, hogy csodálatos, jól éreztem magam, elmúltak a rosszullétek. Kezd el az úgynevezett Pelvic floor gyakorlatokat és vedd komolyan, ez segít majd a nagy pocak cipelésében is. Ha edzettél térj vissza az edzéshez, ha nem, akkor ami jólesik, ajánlott a séta vagy úszás. Itt az ideje beszerzeni pocaktámasztó párnát éjszakára, ez a terhesség végéig nagyon hasznos lesz. A kényelmes alvás biztosítása mellett a terhességi csíkok megelőzésére is jó. Amire csak most jöttem rá, hogy gerincjógát mindenképpen érdemes elkezdeni, mert senki nem készít fel arra, mikor megszületik a baba, akkor őt emelgetni, cipelni kell. A szülés után megváltozik a tartás, idő míg újra tudsz egyenesen állni és megtalálod a középpontod, erősítsd a gerinc melleti izmokat, főleg a felső háti izmokat. Kezd el olivaolajjal ápolni a pocakodat, ebbe a párodat is be tudod vonni. 

18-20. hét

Itt az ideje beszerzeni pocaktámasztó párnát éjszakára, ez a terhesség végéig nagyon hasznos lesz. A kényelmes alvás biztosítása mellett a terhességi csíkok elkerülését is segíti. Amit még ajánlott beszerzeni az a pocaktartó öv, hosszú gyaloglás, takarítás során már most el lehet kezdeni használni. Kezdj el tudatosan figyelni a táplálkozásodra, hogy később ne szaladjanak el a kilók. Kezd el összeírni, hogy mire van szüksége a babádnak és neked. Tájékozodj a különböző üzletek törzsvásárlói kártyáiról, akcióiról és kezd el beszerzeni apránként a dolgokat. Ha szerveznek a közeledben lévő üzletben kismama találkozót, menj el, hallgasd meg. Kezdj el szülésfelkészítő tanfolyamra járni.

30. hét

Hagyd abba a munkát, ez a legjobb tanácsom. Én a 38. hétig dolgoztam, az utolsó 3 hetet otthonról. Koncentrálni már a 30. héttől nagyon nehezemre esett, mert nem érdekelt más, csak a kisbabám. Csak körültötte jártak a gondolataim, 35. héttől az utazás is nagyon megterhelő volt. Ekkor már tényleg eljön az ideje a tudatos vásárlásnak, a listád alapján kezdj el mindent beszerezni, hogy a 35. hétre meglegyen nagyjából minden, amire szükségetek van. Pelvic floor gyakorlatokat végezzd szorgalmasan. Kajára még jobban figyelni, mert a kilók ez után indulnak el. A pocakodat továbbra is ápold oliva olajjal, ez csökkenti a viszketést is. Még mindig aktív időszak, tudatosan maradj is aktív.

35. hét

Kisbabád érkezése nagyon közeledik. Kórházi táska legyen összekészítve, illetve a kisbaba fogadására is legyen minden készen. Maradj aktív, ha nehéz a pocakod, ne sétálj. Szerezz be fitness labdát, azon végezz nyújtó gyakorlatokat, a labda a vajúdás során is segítségedre lehet. Most már te is érzed, hogy hétről hétre mennyit nőtt a pocakod, kajára továbbra is figyelj és pelvic floor gyakorlatokat végezz rendszeresen.

37. hét után

Kisbabád megérett a nagyvilági életre, érkezésére bármikor számíthatsz. Ilyenkor már minden nap várod a csodát, legyen minden készenlétben és Apa is legyen ugrásra készen. Nagy valószínűséggel még van 2-4 heted hátra, ami majdnem egy hónap és ilyenkor nehéz elképzelni, hogy már az amúgy is óriásira nőtt pocakod, hova tud még továbbfejlődni. Türelem, türelem, türelem. Martin a 41. héten érkezett, én azt hittem sosem lesz vége és örökre terhes maradok. Ne nézz szüléssel kapcsolatos videókat, de olvass el a szüléssel kapcsolatban minden tájékoztatót (alternativ lehetőségek, fájdalomcsillapítás, stb.) Tájékozódj a helyes szoptatási módról - az egyik szülésfelkészítő erről szólt és nagyon nagyon hasznos volt. Szerezz be kész tápszert 2 üveg (2x200ml) bőven elég, ha hazaérve éhes a baba és még nincs elég tejed, akkor tudj neki mit adni.

Beszéld meg a kisbabáddal, hogy minden rendben lesz, és hogy nagyon várjátok idekint.

Mindezek mellett a legfontosabb, hogy vond be az apukát a terhesség folyamatába. Ez nem egy magányos 9 hónap, oszd meg fizikai és lelki kihívásaid, változásaid és örömeid vele. 

Kórházban:

A vajúdás során legyen veled a párod. Figyeljetek arra, hogy ő egyen, igyon rendesen, te viszont már ne egyél. Nekem Johan rettentően sokat segített, már csak azzal is , hogy ott volt velem. Éreztem, hogy nem vagyok egyedül és mikor kezdtek bedurvulni a fájások, folyamatosan masszirozta a hátamat, így segítve túl az egyes szakaszokon. Talán nem is tudja, hogy nekem ez akkor mekkora segítség volt. Én nem kiabáltam, előttem az egyik kismama igen, mindannyiónkba hatalmas félelmet generálva ezzel. Tudatosan a légzésre koncentráltam, nem a fájdalomra, hanem a légzésre. Szülés során észnél kell lenni, minden változásról, érzetről tájékoztatni a szülésznőt. Figyelni mit mondanak az orvosok, mikor kell nyomni, ezzel segited legjobban a babádat. Én kértem epidurált és nem bántam meg, holott nagyon féltem tőle. A lényeg itt is, hogy az orvos utasításai szerint kell cselekedni, különben maradandó károsodás is lehet a vége. 

Ha megszületett a baba:

Első 3 napban előtej jön, ez még nem a normál tej, szoptasd a babát amennyit csak tudod. Ilyenkor még pár ml, amit be tud fogadni a gyomra, ennek megfelelően az előtej mennyisége sem sok. 3-4. napon indul be a rendes tejtermelés. Az evés fogja túlsegíteni a babádat az esetleges sárgaságon.

A kicsi vizelete az elején narancssárga, ez ki fog tisztulni, a széklet fekete, ez is 2-3 nap alatt átfordul sárgába, ahogy egyre több anyatejet eszik. Célszerű olyan pelenkát vinni a kórházba, amin elszíneződik a csík, ha a pici pisilt, így tudod, hogy ez a folyamat beindult nála. Mi pampers-t használtunk, a kórházban világosítottak fel, hogyha a pelenkán található csík sárgából kék lesz, az azt jelenti, hogy a pici sikeres volt.

Itt Dublinban a babát nem fürdették meg születéskor, megtörölték, de nem sokkolták azonnal vízzel. A harmadik napon egy nővér fürdette meg, szépen,nyugodtan, és utána kapott egy olajos masszázst is Martin. Mindkettőt élvezte, azóta is szereti a vizet. 

Nekünk alapból adtak vérzéscsillapítót, ha ezt nem kapnád, kérjed, ha van lehetőség, nagyban megkönnyíti a felépülésed. A kórházban pihenj amennyit csak tudsz. Én nem mertem aludni akkor sem, ha Martin aludt, mert figyeltem, hogy lélegzik-e. Ma már tudom, ha baja lenne sírna. Ha bukni akar, akkor elfordítja a fejét fekve. Kezd el újra a pelvic floor gyakorlatokat. 

Ha hazaértél szerintem legfontosabb dolog a napirend kialakítása. Erre Melinda Bau és Tracy Blogg suttogó könyvei nagyon jók. Én a suttogó mindent megold címűt használtam. Kb. 3 hetesen elkezdte átaludni az éjszakát, úgy hogy két étkezés között 5-6 óra telt el, majd 6 hetes kora óta este eszik és reggel velünk kel, ez hatalmas könnyebbség nekem, mert éjjel tudok pihenni. Amíg ez nem alakul ki, alapszabály: ha a baba alszik, anya is alszik. A napirend (rugalmas, a baba igényéhez igazodva), stabilitást ad a picinek és hatalmas segitség nekem. Martin alig sír, mindig tudom, hogy mi a baja, tudom melyik szakaszban jár épp és mire van szüksége.

Remélem tudtam újat mondani és olyan dolgokat, ami hasznos lehet.

0-02-01-8dae27bfab43992d7253b8dc0095a5a227fdc170871faa11425830b4281301c7_full.jpg

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://becominganirishgirl.blog.hu/api/trackback/id/tr111770715

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása